چاپ این خبر
کد خبر : 22328
۸:۰۰ ق.ظ - یکشنبه ۱۳۹۳/۰۷/۲۰

غدیر سرآغاز ولایت، اکمال دین و اتمام نعمت

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما به عنوان‏ آیینى برگزیدم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرستان خوانسارچشمه سار به نقل از صاحب نیوز، واقعه غدیر خم داستانی است که ممکن است بارها واز منابع مختلف برای ما نقل شده باشد و ما در این جا خلاصه ای از این رویداد را برای یاد آوری متذکر می شویم.

۱۰ سال بود که از هجرت پیامبر اکرم می گذشت وایشان در ۲۵ویا۲۶ ذی القعده خود را برای مراسم حج که بعد ها موسوم به حجــهالوداع شد آماده می کردند وقتی که ایشان به مراسم حج مشرف شدند ومناسک حج را به جا آوردند به سوی مدینه رهسپار گشتند در این جا بود که فرشته وحی بر ایشان نازل شد فرشته ای که حامل پیام خداوند برای رسولش بود:

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (۶۷)
اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏اى. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمى‏کند.

پیامبر اکرم در این هنگام ودر محلی به نام غدیر خم توقف کردند به کسانی که دور شده بودند پیام فرستادند تا باز گردند و منتظر ماندند تا عقب افتادگان از کاروان به این جمعیت بپیوندند تا رسالت بزرگ خویش را به اتمام برسانند(( غدیر در لغت به معنای گودالی است که در زمین ایجاد شده است و خم نیز چان که یاقوت حموی از زمخشری نقل کرده است اسم اسب شخصی است که مضاف الیه کلمه غدیر واقع شده است.))

پیامبر اکرم پس از این که همگان به کاروان ملحق شدند دستور فرمودند تا از هودج شتران جایگاهی ایجاد شود و سپس خود بر بلندای این جایگاه قرار گرفتند و علی ابن ابی طالب را نیز در کنار خود جای دادند واز مردم اقرار گرفتند مبنی براین که چه کسی از خود شما به شما اولی است ومردم نیز به مولویت پیامبر اقرار کردند آنگاه فرمودند هر کس را که من مولای اویم علی (علیه السلام) مولای اوست واین سخن در حالی بود که دست های ابن ابی طالب را دردست داشتند به گونه ای که سفیدی زیر بغل هر دو نمایان بود.

سپس کلام خود را چنین ادامه دادند خداوندا کسی که علی را دوست دارد دوست بدار و کسی که او را دشمن می شمارد دشمن شمارو…در آخر پیامبر از حاضران می خواهند تا این رویداد را حاضران به غائبان ابلاغ نمایند.

این وقایع در آن گرمای سوزان به مدت چهار ساعت به طول انجامید و پس از اتمام این مراسم باز هم فرشته وحی بر رسول اکرم نازل گشت و این بار با آیه ای متفاوت:
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‏] آیینى برگزیدم.
دلایلی که بر واقعه غدیر وامامت علی ابن ابی طالب دلالت می کنند را بر سه قسم تقسیم می کنیم دلایل قرآنی ،دلایل روایی و نقلی و دلایل عقلی:

الف:دلایل قرآنی:
۱-آیه ۵۵ از سوره مبارکه مائده:
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ (۵۵)
ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند: همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند.

در شأن نزول این آیه میان شیعه واهل تسنن اتفاق نظر است و این اتفاق نظر در حد تواتر است که این آیه در رابطه با امام علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شده است که همانطور که از معنای آیه نیز پیداست ولایت را با استفاده از ادات حصر(( انما)) در خدا و رسولش و کسانی که در رکوع زکات می دهند منحصر کرده است و همانطور نیز که گفتیم این آیه در وصف مولای متقیان امیر المؤمنین علی عایه السلام است.

۲-سوره مبارکه نساء آیه ۵۹:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ
اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید
اولی الامر دراین جا پیامبر اکرم (ص) وائمه معصومین علیهم السلام هستند و اگر فقط پیامبر را بخواهیم مصداق این آیه بدانیم پذیرش پیامبر به عنوان اولی الامر مستلزم پذیرش اوامر ایشان است و ایشان نیز به امامت علی علیه السلام در واقعه غدیر اشاره فرموده اند.

۳-سوره مبارکه مائده آیه۶۷:
یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (۶۷)
اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏اى. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مى‏دارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمى‏کند.
و چنانچه شیعه وسنی به صورت متواتر خبر داده اند این آیه در روز ۱۸ ذی الحجه بر پیامبر نازل شد وپیامبر بعد از نزول این آیه علی بن ابیطالب را به عنوان جانشی خودشان معرفی فرمودند.

۴- سوره مبارکه مائده آیه ۳:
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‏] آیینى برگزیدم.
این آیه نیز مانند آیه بالا به دلیل خبر متواتر از شیعه وسنی بعد از مراسم غدیر نازل شد به عبارت دیگر بعد از انتصاب امام علی علیه السلام به امامت این آیه نازل شده است.
ب :دلایلی که در دسته دوم از دلایل امامت علی بن ابی طالب می آیند دلایل روایی و نقلی است:

۱-روایت غدیر: روایتی است که از متواترات است و متواتر در علوم حدیث به این معناست که آنقدر راویان این روایت زیاد هستند که تبانی آنها بر کذب محال بوده و این خبر برای شنونده قطع ویقین ایجاد می کند.

۲-حدیث منزلت : پیامبر اکرم بارها به حضرت علی علیه السلام فرمودند:((تو نسبت به من به منزله هارون هستی نسبت به موسی مگر این که بعد ازمن پیامبری نیست )) به دلیل این که پیامبر اکرم هم رسول بوده اند وهم امام در این روایت پیامبر تمام خصال خود را با امام علی متحد می داند مگر مقام پیامبری را یعنی اگر علی علیه السلام امام نبودند جز پیامبری امامت را نیز از ایشان در متن روایت سلب می کردند.

۳- حدیث سفینه که این حدیث نیز از اخبار متواتره میان شیعه وسنی است مضمون روایت این چنین است :((مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هر کس دراین کشتی جای گیرد نجات می یابد و کسی که با آن مخالفت کند غرق خواهد شد.))

۴-در کتاب شریف بحارالانوار نیز منقول است از پیامبر اکرم (ص)((خلفاء وجانشینان من دوازده نفرند که تمام آنها از قریش می باشند))
ج:قسم سوم از دلایلی که به آن اشاره می کنیم دلایلی است که عقلی است:

۱-پیامبر اکرم در واقع غدیر همان گونه که در ابتدای بحث نیز به آن اشاره شد به مدت چهار ساعت به معرفی علی بن ابی طالب به عنوان ولی بعد از خود پرداخت و هم شیعه وهم سنی پیامبر را از سهو مبری می دانیم حال با این اوصاف عقلانی است که بگوئیم پیامبر در آن گرمای طاقت فرسا حجاج را جمع کرد تا دوستی خود با امام علی را به مردم یاد آوری کند در حالی که دوستی و قرابت نسبی پیامبر و امام علی علیه السلام بر کسی پوشیده نیست.

۲-پیامبری که برای ابلاغ رسالت خویش زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند آیا درست است تا برای بعد از وفات خود جانشینی تعیین نکند وامت نو پای اسلامی را بدون رهبر باقی گذارند.

۳-چرا پیامبر از حاضران می خواهد که این واقعه را به غائبان ابلاغ کنند مگر نه این است که مسئله امامت از رئوس دغدغه های پیامبر است که می خواهند مسئله جانشین بعد از خود را مسکوت نگذارند.

آن چه در این مقال آمد شمه ای از غدیر و وقایع پس از آن بود که با تکیه بر کتاب و سنت وعقل بود اگر چه بسیاری از مطالب در این نوشته نیامد واین به دلیل آن است که ایجاز در بیان مد نظر بوده و اطاله کلام چه بسا رغبت خواننده را درمطالعه این سطور بکاهد در حد بضاعت به این مسئله پرداختیم.

اضافه کردن دیدگاه جدید

جدیدترین ها