چاپ این خبر
کد خبر : 32965
۱۱:۲۹ ق.ظ - پنج شنبه ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
دل گویه های معلم کم جمعیت ترین مدرسه استان اصفهان:

معلمان زیاد هستند اما زیادی نیستند/ بچه های کلاسم با بچه های خودم فرقی ندارند

فرهنگیان هیچ مشکلی با نظام ندارند، خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظامی است که خانواده های ما در سایه آن با آرامش زندگی می کنند، اما یک سری بی عدالتی هایی وجود دارد که با آن مسئله داریم.

به گزارش پایگاه خبری چشمه سار، در جوار امامزاده جلیل القدر امامزاده ابراهیم پیر شهریار روستای باصفای حسن آباد با ۱۲ خانوار قرار دارد که باران اردیبهشتی این روزها دشت های زیبای آن را صفای بهاری بخشیده است.

در میان این همه زیبایی و طراوت، صفای باطن یک معلم دلسوز و مهربان ما را برآن داشت تا به این روستای زیبا سفر کوتاهی داشته باشیم و پای صحبت های معلم کم جمعیت ترین مدرسه استان اصفهان و شاید هم کشور بنشینیم.

چشمه سار: در ابتدا خود را معرفی کنید.
سید مهدی یاسینی متولد روستای ویست شهرستان خوانسار در حال حاضر ساکن شهرستان گلپایگان هستم و با ۴۳ سال سن دارای ۲۲ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش می باشم.
در حال حاضر نیز معلم کم جمعیت ترین مدرسه استان اصفهان، مدرسه ابتدایی سلمان فارسی روستای حسن آباد شهرستان خوانسار با دو دانش آموز می باشم.

17amade

چشمه سار: غیر از وظیفه معلمی کار دیگری نیز در مدرسه انجام می دهید.
بله بنده علاوه بر معلمی، مدیر، دفتردار و به نوعی نیروی خدماتی این مدرسه دو نفره نیز هستم.

چشمه سار: فاصله روستای حسن آباد تا محل سکونت شما چه مقدار است.
نسبت به گلپایگان که محل سکونت بنده است ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و نسبت به مرکز خوانسار ۲۵ کیلومتر بعد مسافت دارد.

چشمه سا: آیا شغل دومی هم دارید.
البته شغل اصلی بنده معلمی است اما در کنار آن کشاورزی بسیار مختصری نیز دارم.

چشمه سار: دانش آموزانتان از نظر تحصیلی در چه سطحی هستند.
یکی از دانش آموزان سوم ابتدایی و دیگری نیز در پایه پنجم است و خدا را شکر از نظر تحصیلی خوب هستند و نسبت به سایر دانش آموزان هم ردیف خود از نظر معلومات در سطح بهتری قرار دارند.

4amade

چشمه سار: امکانات آموزشی مدرسه چگونه است، از آن راضی هستید.
امکانات آموزشی در سطح پایینی قرار دارد و خوب برای بچه هایی که در مقطع ابنتدایی تحصیل می کنند و به ویژه برای برخی دورس نیاز به وسایل کمک آموزشی است.

البته امسال قول هایی برای تجهیز کتابخانه و وسایل آزمایشگاهی نیز داده شده است. لازم به ذکر است دبستان سلمان فارسی و چند مدرسه دیگر در روستاها تحت حمایت مجتمع خیریه فاطمه الزهرا سلام الله علیها است که با مدیریت جدید آن امسال پیشرفت های خوبی در جهت کمک به مدارس محروم در روستاها شده است.

8amade
چشمه سار: اقدامات مسئولان محلی برای کمک به مدرسه چه بوده است.
در بازدید اخیر بخشدار و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان از مدرسه لطف نمودند و به عنوان هدیه یک سفر زیارتی به همراه خانواده به مشهد مقدس به دانش آموزان و به بنده داده شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

چشمه سار: بهترین خاطره ای که از دوران خدمت خود به یاد دارید چه می باشد.
سال اول خدمتم کتاب ها به سبک جدید نبود و قدیمی بودند، در انتهای کتاب پس از اتمام حروف الفبا درسی به نام خدا وجود داشت، وقتی یکی از دانش آموزان بدون هیچ اشتباهی آن درس را خواند از اینکه این دانش آموز توانسته بود بدون هیچ اشتباه و مشکلی متن کتاب را بخواند در پوست خود نمی گنجیدم و آن لحظه را با هیچ لحظه دیگری در زندگی خود عوض نمی کنم.

چشمه سار: شیرین ترین خاطره ای که از کلاس دوه نفره تان دارید چیست.
وقتی زمان بازی با بچه ها می شود و از من می خواهند بازی کلاسی کنم به دلیل تعداد کم بچه ها برد و باخت بازی ها زیاد است و زود به زود نوبت بچه ها می شود. با بچه ها بازی های کلاسی مختلفی می کنم تا از این جهت نیز احساس کمبود نکنند.

15amade

چشمه سار: وقتی به دانش آموزانتان نگاه می کنید چه می بینید و به چه چیزی فکر می کنید.
احساس می کنم بچه های خودم هستند و با فرزندان خودم هیچ تفاوتی ندارند.

چشمه سار: چرا با وجود همه سختی هایی که در این شغل وجود دارد قبول کرده اید که در کم جمعیت ترین مدرسه استان در یک روستای دور افتاده حضور پیدا کنید.
از آنجایی که بنده نیروی آموزشی شهرستان خوانسار هستم و انتقالی به گلپایگان هم داده نمی شود و هم چنین متولد روستای ویست که همجوار روستای حسن آباد است می باشم بهتر دیدم در همین روستا و برای بچه های آن تدریس کنم.
البته بیشتر مدارسی که جمعیت آنها اندک است با سرباز معلم اداره می شوند، اما آن تجربه ای که معلم با تدریس در چند پایه دارد سرباز معلم فاقد آن است.

در هر حال هدف این بوده است که خدمتی کرده باشم و حداقل برای این بچه ها که محروم تر هستند کاری کرده باشم.
البته امیدوارم مسئولان بین معلمی که در چنین شرایطی تدریس می کند با سایر معلمان تفاوتی قائل باشند، ولی در هر صورت کار برای خداست.

6amade
چشمه سار: مهم ترین خواسته شما از مسئولان چه می باشد.
این خواسته صرفا خواسته بنده نیست بلکه درخواست همه فرهنگیان است و این است که تفاوتی از نظر حقوق و مزایا برای کارمندان آموزش و پرورش با سایر کارمندان دولت قائل نشوند، هم چنانی که ما نیز کارمندان دولت هستیم، اما متاسفانه مسئولان به فرهنگیان کم توجهی می کنند.

امروز زندگی و معیشت فرهنگیان با سایر کارمندان دولت قابل مقایسه نیست و به هر ترتیب خانواده های ما نیز توقعاتی دارند. در هر صورت روندی که در پیش گرفته شده است به مرور کل سیستم آموزشی کشور را زیر سوال می برد و موجب ضعف سیستم آموزشی می شود.
در خواستی که از مسئولان دارم این است که تسهیلات بهتری قائل شوند و بین آن معلمی که فاصله منزل وی تا مرکز آموزشی محل تدریسش اندک است با فردی مانند بنده که باید هر روز فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری را برای رسیدن به مدرسه طی کند تفاوت قائل شوند تا بنده نیز این دلگرمی را داشته باشم و بدانم کسی به فکر ما نیز است، چرا که کمتر کسی حاضر می شود به روستاهای دورافتاده برای تدریس بیاید.
برخی اوقات فاصله محل سکونت تا روستا را با موتور یا وسیله شخصی طی می کنم. این درخواست را دارم که برای معلمان چند پایه در روستاهای محروم تسهیلات و رفاه بیشتری در نظر بگیرند تا با دلگرمی بیشتر خدمت رسانی کنند.

چشمه سار: مطالبات معلمان جزء آن دسته از مطالباتی است که دولت باید به آن توجه جدی کند، خواسته شما به عنوان معلم کم جمعیت ترین مدرسه استان که در یک روستای محروم مشغول به خدمت است چه می باشد.

این مطالبات جزء حقوقی بوده که باید سال ها پیش به معلمان داده می شد و این مطالبه ای که باید سال ها قبل به فرهنگیان داده می شد اکنون قصد پرداخت آن را دارند که خوب به دلیل تورم و مسائل اقتصادی این وجه دیگر ارزش ریالی سابق را ندارد.
خود بنده در کنار شغل معلمی کشاورزی بسیار مختصری نیز دارم اما برخی از معلمان و فرهنگیان هستند که به قول معروف صورت خود را با سیلی سرخ می کنند و به سختی کار می کنند در حالی که مزایا و تسهیلاتی که سایر کارمندان دولت دارا هستند برای قشر فرهنگی جامعه وجود ندارد.

اگر مسئولان قصد انجام کاری را دارند هم اکنون باید ما را دریابند، این مطالبه صرفا مربوط به قشر فرهنگی نیست بالاخره مطالبه در بین همه کارمندان دولت وجود دارد اما متاسفانه مطالبات به حق فرهنگیان را در بوق و کرنا کردند و برخی روزنامه ها و سایت ها نیز با درج برخی مطالب به نوعی شان معلمان و فرهنگیان را زیر سوال بردند.

در خصوص نیروهای مازادی که آموزش و پرورش بیان می کند نیز سوال وجود دارد، بالاخره اگر نیروی مازادی وجود دارد پس چرا کمبود نیروهای آموزشی با جذب سرباز معلم رفع می شود.
اگر واقعا مازاد وجود دارد جذب سرباز معلم برای چیست؟

16amade
چشمه سار: در انتها اگر مطلب و یا نکته ای جا مانده است که می خواهید بیان کنید بفرمایید.
فرهنگیان هیچ مشکلی با نظام ندارند، خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نظامی است که خانواده های ما در سایه آن با آرامش زندگی می کنند، اما یک سری بی عدالتی هایی وجود دارد که با آن مسئله داریم.
متاسفانه شاءن فرهنگیان در دریافت تسهیلات و خدمات در نظر گرفته نمی شود.
در یک کلام معلمان زیاد هستند اما زیادی نیستند. مسئله آموزش و پرورش این است که درآمد زا نیست و اگر درآمد زا می بود فشارها بر روی معلمان و فرهنگیان متمرکز نمی شد.

اضافه کردن دیدگاه جدید

جدیدترین ها