چاپ این خبر
کد خبر : 40055
۱:۰۰ ب.ظ - شنبه ۱۳۹۴/۰۷/۴
40225251296060753287-21040
رشد فارغ التحصیلان بیکار شاخه نظری باعث شد؛

هدایت تحصیلی با طعم اجبار/ تغییر شکل هرم بازار کار کشور

امروز هرم بازار کار به یک تخم مرغ تغییر شکل داده که در میانه آن انبوهی از کارشناسان و مهندسان قرار گرفته که تعدادشان از نیروی کار ماهر بسیار بیشتر است. با افزایش ورودی کارشناسی ارشد به تدریج قله این تخم مرغ نیز در حال حجیم شدن است.

به گزارش پایگاه خبری چشمه سار به نقل از صاحب نیوز، در سالهای اخیر اجبار به ثبت نام تجدیدی های شهریور تا توصیه قطعی به دانش آموزان ضعیف تر برای نام نویسی در هنرستان ها و شاخه کار و دانش، توانست بخشی از این آمار را جبران کند اما به طور قطع بازار کار کشور نیازمند نیرویی خلاق و توانا و ماهر است که پرورش نیروی حرفه ای میتواند این نیاز را پاسخگو باشد.

*تخم مرغی در بازار کار
با استناد به آماری که رادیو ایران ارایه داده، حداقل ۸۰ درصد تحصیلکردگان رشته های هنرستانی و کارودانش در بازار کارشاغل شده و این درحالی است که ازکل جمعیت۱۰ میلیون نفری فارغ التحصیل دانشگاهی کشور حدود ۴ میلیون نفر شاغل، یک میلیون بیکار و۵ میلیون نفر نه شاغلند، نه بیکار. بدین ترتیب نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های نظری تقریبا بیکار هستند.

کشور به نیروی متخصص در بخش فنی و حرفه ای و صنعت نیاز دارد. هنرستانه ای فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز از ابتدا براساس تربیت نیروی انسانی ماهر برای بازارکار بنا شدند اما با جهت گیری غلط مشاوران تحصیلی و رشد مدرک گرایی بازار کار کشور امروز از تکنسین ماهر خالی شده، اتباع خارجی بخشی از این بازار را به خود اختصاص داده و نرخ بیکاری در ایران دو رقمی و برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که بودجه ای عظیم برای آنها هزینه شده، بسیار درشت است.

IMG14443473

سالهاست که در سیستم انتخاب رشته از خط کش معدل برای راهنمایی دانش آموز استفاده می شود و اگر دانش آموزی مستعد برای حضور در هنرستان پافشاری کند، مغضوب خانواده خواهد بود. این باعث شد تا دانش آموزان ضعیف تر راهی هنرستان ها شوند تا پس زمینه ذهنی خاکستری از رشته های فنی و هنری در جامعه شکل بگیرد.

در بازار کار باید به ازای یک مهندس حداقل ۵تا۶تکنسین و کاردان ماهر وجود داشته باشد تا هرم نیروی کار شکل بگیرد که در کف آن نیروی کار ماهر قرار دارد و هر چه به نوک هرم نزدیک می شوید از تعداد مهندسان و مدرک به دستان به تدریج کاسته شود.

اما امروز هرم بازار کار به یک تخم مرغ تغییر شکل داده که در میانه آن انبوهی از کارشناسان و مهندسان قرار گرفته که تعدادشان از نیروی کار ماهر بسیار بیشتر است. با افزایش ورودی کارشناسی ارشد به تدریج قله این تخم مرغ نیز در حال حجیم شدن است.

بخشی از این آشفتگی به رونق بیش از حد رشته های نظری به خصوص تجربی باز میگردد.به گفته مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ۲۸٫۵ درصد از دانش‌آموزان در رشته ریاضی و ۴۲ درصد در رشته تجربی تحصیل می‌کنند.

FI044288_6416

*توسعه متوازن نظری
از مهرماه سال گذشته توقف توسعه رشته تجربی کلید خورد و باید ۴۶درصد دانش آموزان به سمت فنی حرفه ای هدایت می شدند.
مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند که انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه بر اساس چند مولفه شکل می‌گیرد که علاقه و استعداد دانش‌آموزان یکی از این عوامل است و در فرم‌های هدایت تحصیلی، علاقه و اولویت دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی مشخص می‌شود.

در عین حال تکالیف قانونی و سیاست‌های کلان کشور نیز مولفه دوم و تاثیرگذار در انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان است تا در بین رشته‌های تحصیلی توازن ایجاد شود. در حال حاضر تکلیف شده تا از توسعه رشته تجربی کاسته و برتعداد دانش آموزان ریاضی و انسانی افزوده شود.

در حقیقت در قانون برنامه پنجم توسعه، بر توسعه رشته علوم انسانی و رشته فنی حرفه‌ای و کار و دانش تاکید شده است.

یکی از دلایلی که باعث شد تا رشته های فنی و هنرستان چندان با اقبال عمومی مواجه نشود، موج مدرک گرایی و عدم امکان ادامه تحصیل همانند رشته های نظری بود. اما نرخ درشت بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان، اندکی از حساسیت والدین کاست. از سوی دیگر مشکلات بودجه ای و عدم تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز رشته های فنی که سرانه ای بیشتر از رشته های نظری را طلب مینمود، باعث شد تا علاقمندان به این رشته ها دلسرد شوند.

14357241191660163297

طبق برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش موظف است در پایان برنامه، ۴۶٫۲ درصد از دانش‌آموزان پایه دوم و سوم متوسطه در شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش را جذب کند. به گفته معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، اصفهان از این نظر جایگاهی بالاتر از متوسط کشوری داشته است.

اضافه کردن دیدگاه جدید

جدیدترین ها