چشمه سار

دروسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود مشکل دارند/ مدیران فرهنگی چقدر توانسته‌اند جوانان را نمازخوان کنند؟

کدخبر: 78157
مرداد ۲۶, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری چشمه سار به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در سومین دوره توانمندی‌های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: کار فرهنگی بسیار مهم است و پیامبران هم که اشرف مخلوقات بودند نیز کار فرهنگی می‌کردند.

وی افزود: هواپیما ساخته می‌شود اما نه برای خدمت به بشریت بلکه برای کشتن مردم یمن، در آمریکا هر چه تعداد دانشگاه‌های بیشتری ساخته شده اخلاق و معرفت آن‌ها کمتر می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: در هر کشوری که تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شده است به تبع آن اخلاق کمتر می‌شود، دانش‌آموزان مقطع راهنمایی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بیشتر در نماز شرکت می‌کنند و دانش‌آموزان دبیرستانی بیشتر از دانشجویان در نماز جماعت شرکت می‌کنند چراکه هر چه علمشان بیشتر شده اخلاقشان کمتر شده است، این دروسی که تدریس می‌شود مشکل دارد.

وی عنوان داشت: دانشجو از کنار استاد رد می‌شود ولی سلام نمی‌کند، چراکه استاد خودش را از دانشجو جدا می‌داند؛ صد رحمت به دانشگاه‌های علوم پزشکی، در برخی دانشگاه‌ها دروسی تدریس می‌شود که به هیچ دردی نمی‌خورد.

*مشکل نظام آموزشی مدرک‌گرایی است

قرائتی خاطرنشان کرد: در دانشگاه صنعت نفت برای سخنرانی شرکت کرده و مشاهده کردیم تعداد زیادی از خانم‌های چادری به‌ عنوان دانشجو حضور دارند، پرسیدم خانم به چه‌کار سکوی نفتی می‌آید درحالی‌ که این کار اصلاً مناسب شخصیت بانوان نیست؛ یکی از خانم‌ها گفت برای این‌که به خواستگار بگوییم لیسانس داریم درس می‌خوانیم، اگر لیسانس سگ‌شناسی هم باشد ما در آن رشته درس خواهیم خواند، مشکل نظام آموزشی همین مدرک‌گرایی است.

وی مهم‌ترین مسأله در سیستم آموزشی را مهارت‌آموزی دانست و عنوان کرد: کسی که مدرک دارد ولی مهارت‌های مورد نیاز را ندارد به هیچ دردی نمی‌خورد، کسی که شغل ندارد پول هم ندارد و در نتیجه نمی‌تواند ازدواج کند.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه مشکل فعلی جامعه عقل نداشتن و تفکر نکردن است، یادآور شد: قرآن می‌گوید درختی بکارید که هم زینتی باشد هم ثمره و میوه دهد، به‌جای این‌که در دانشگاه درخت میوه بکاریم که دانشجو هم از آن استفاده کند، درخت کاج می‌کاریم، خب این مشکل عقل ماست چرا به‌جای این‌که چمن بکاریم که هم بذر آن بیشتر از خارج وارد می‌شود و هیچ فایده‌ای ندارد سبزی‌ها خوراکی مانند کاهو و ریحان نکاریم که هم زیبایی دارد هم معطر است و هم بذر ارزان‌تری دارد؛ وقتی چنین پیشنهادی می‌دهیم می‌گویند مگر دانشگاه مزرعه و روستا است، خب عقل ما مشکل دارد که این‌چنین فکر می‌کنیم.

*کار فرهنگی تنها به معنای برگزاری تئاتر و کنسرت نیست

وی مطرح کرد: باید آن بخشی از علوم که به درد هیچ‌کس و هیچ جا نمی‌خورد از ذهن بیرون ریخته شود و به‌جای آن مهارت را جایگزین کرد، جوان ما فکر می‌کند اگر موهایش بیرون باشد روشنفکر است و اگر چادری و محجبه باشد اُمُل است؛ این یعنی مشکل فکری، کار فرهنگی کردن تنها به معنای تئاتر و کنسرت برگزار کردن نیست، وقتی سال‌به‌سال تعداد دانشجویان نمازخوان کم شود یعنی کار فرهنگی شما مشکل دارد.

قرائتی بابیان ناکارآمدی نظام آموزش کشور، عنوان کرد: برای تغییر باید خاک این باغچه کرم‌خورده را عوض کرد؛ در حوزه هم باید مهارت‌آموزی داشته باشیم، حدیث گفتن و تفسیر گفتن مهارت می‌خواهد، اگر قرآن را بفهمیم مشکل ما حل خواهد شد؛ در قرآن واژه «تین» به معنای انجیر در کنار زیتون آمده است و زیتون هم‌ چندین بار در قرآن تکرار شده است، حتماً دلیلی دارد که خدا به این ۲ میوه اشاره شده است؛ در خارج پژوهشی انجام شد که متوجه شدند خوردن عدد زیتون کنار یک انجیر، خواصی دارد که در خوردن عدد آن نیست.

وی با بیان این‌که نباید در حصار عناوینی چون فارغ‌التحصیل و دکترا و هیئت‌علمی محدود شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید همه انسان‌ها بی‌سوادند، علم همه را که جمع کنیم چیزی جز مقدار اندکی از علم نمی‌شود؛ فارغ‌التحصیل واژه بی‌معنایی است چراکه خدا به پیامبرش می‌گوید از گهواره تا گور در پی کسب دانش باش.

کارشناس مسائل دینی افزود: دانشجو در بهترین حالت ۹ ماه درس می‌خواند که آنچه هم می‌خواند بی‌فایده است؛ در دانشگاه چقدر مهارت یاد دانشجو می‌دهند؟ از مهارت‌های زندگی تا مهارت‌های شغلی؛ ما مشکل تولید آدم بی‌خاصیت داریم، علم و پژوهش باید مشکلی از مشکلات جامعه و یا حداقل یک نفر را حل کند وگرنه پژوهشگر عمر خود را باخته است و در قیامت به خاطر هدر دادن عمرش او را بازخواست می‌کنند.

وی با اشاره به‌ قرار دادن بودجه برای نماز در ردیف‌کارهای فرهنگی دیگر، عنوان کرد: برای بودجه دادن نماز را در کنار کارهای دیگری قرار می‌دهند، این کار توهین به نماز است، مانند این‌که به کسی بگوییم تو را دوست دارم ولی شلغم هم دوست دارم؛ این توهین به فرد محسوب می‌شود؛ برای جوانی که نماز نمی‌خواند باید رفع شبهه کرد؛ هیچ کمال و پیشرفتی نیست که در نماز نباشد، کسی که یک کتاب در مورد نماز نخوانده است چگونه می‌تواند کار فرهنگی آن‌هم در مورد نماز انجام دهد.

*مدیران فرهنگی چقدر توانسته‌اند جوانان را نمازخوان کنند

قرائتی متذکر شد: اگر یک پزشک تربیت کردیم که نماز نمی‌خواند هیچ هنری نکرده‌ایم، در کار فرهنگی خیلی اوقات صحبت کردن چهره به چهره از سخنرانی در یک جمع بیشتر است؛ تریاکی‌ها از مدیران فرهنگی موفق‌تر بوده‌اند؛ چراکه یک تریاکی با ارتباط چهره به چهره چند نفر دیگر را هم معتاد می‌کند؛ اما مدیران فرهنگی چقدر توانسته‌اند جوانان را نمازخوان کنند.

وی با اشاره به لزوم مطالعه حداقل یک کتاب در هفته توسط مدیران فرهنگی، مطرح کرد: گاهی خودمان را هم سرکار می‌گذاریم؛ همایش می‌گیرند تحت عنوان روانشناسی ازدواج؛ این روانشناسی نمی‌خواهد؛ ازدواج یک نیاز است؛ طبق قرآن زن و شوهر لباس یکدیگرند؛ کسانی که خود را روشنفکر می‌دانند اُمُل هستند درحالی‌که کسی را که اُمُل خطاب می‌کنند حقیقتاً روشنفکر است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بابیان این‌که مدارک و عناوین تحصیلی غرور ایجاد می‌کنند؛ بیان کرد: این عناوین ما را دچار کبر و غرور می‌کند؛ باید به کسانی مدرک بدهند که مهارتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان خاطرنشان کرد: رمز موفقیت در کار فرهنگی، محبت است؛ باید هویت خودمان را برگردانیم؛ دشمن هویت ما را گرفت؛ کلاه نمدی را گرفتند و کلاه شاپو غالب کردند؛ درحالی‌که هر دو از نمد است؛ باید هویت اصیل را به جوانان نشان دهیم.