چاپ این خبر
کد خبر : 80784
۱۲:۰۰ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۶/۰۸/۲۳

در فصل سرد سال نوشیدن آب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

با آغاز ۶ ماه دوم سال و سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری چشمه سار به نقل از ایمنا، فصل سرما با تمام زیبایی هایش یکی از پردردسر ترین فصول برای بسیاری از افراد به شمار می آید، چرا که در این فصل فعالیت بسیاری از ویروس ها مانند ویروس سرماخوردگی تشدید و دو چندان می شود.

یکی از مواردی که در فصل سرد مورد توجه قرار می گیرد این است که چه بخوریم تا در فصل سرد سال کمتر به بیماری های رایج این فصل مبتلا شویم

سرما که از راه می رسد، ناخودآگاه تغذیه مان هم تغییر می کند؛ ما از هر خوراکی که بدن مان را گرم کند، استقبال می کنیم، شاید برای همین است که بازار آش و حلیم حسابی داغ می شود.

شاید ندانید هر غذایی که به صورت گرم استفاده می کنید، لزوماً بدن تان را گرم نمی کند، این موضوع به مزاج غذاها مربوط می شود؛ مثلاً همین عدسی که آن را گرم و داغ نوش جان می کنید طبعی سرد دارد که اگر به طور مداوم در فصل زمستان از آن استفاده کنید، می توانید زمینه ایجاد بیماری را برای تان فراهم کند.

از دیدگاه طب سنتی مزاج هر فصل متفاوت است؛ برای مثال فصل تابستان هوا گرم و خشک دارد و در این آب و هوا بدن به سمت گرم شدن می رود و متابولیسم آن افزایش می یابد. بهار فصل گرم تر (معتدل)، پاییز فصل سرد و خشک و زمستان فصل سرد و تر است.

 این طب برای هر فصل شیوه تغذیه مناسبی دارد و خوراکی هایی را پیشنهاد می کند که می تواند به تعادل بدن شما کمک کند. دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی شما را راهنمایی می کند تا مواد غذایی مناسبی را انتخاب کنید.

باید تنوع و تعادل در برنامه غذایی فصل سرما رعایت شود

متخصص تغذیه در این باره  می گوید: خیلی از افراد معتقدند در فصل سرد سال چند کیلو به وزن آنها اضافه می شود و از این موضوع گلایه مند هستند، اما توجه به دستورات متخصصان تغذیه قطعا از افزایش وزن در فصل سرد سال در امان خواهند بود.

دکتر پروانه صانعی می افزاید: حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال قبل شرایط زندگی با حال حاضر بسیار متفاوت بوده است، به طوری که در آن زمان افراد در محیط های سرد کار می کردند و گرمایش خوبی هم برای خانه ها وجود نداشت، اما در حال حاضر اغلب مکان ها مثل خانه ها و محیط های کار به واسطه وسایل گرمایشی، محیط گرمی دارند و این باعث می شود میزان انرژی بیشتری در فصل سرما نیاز نداشته باشیم.

وی تصریح می کند: در فصل سرما برخی هنوز سعی کنند بپیستر خشکبار و آجیل استفاده کنند، این در حالی است که میزان فعالیت بدنی افراد کم شده و همین موضوع باعث اضافه وزن در فصل سرما می شود.

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه طی فصل سرد سال تغذیه باید مناسب و از همه گروه های غذایی در برنامه تغذیه ای وجود داشته باشد، اظهارمی کند: باید تنوع و تعادل در برنامه غذایی فصل سرما رعایت شود تا دچار اضافه وزن نشویم.

وی معتقد است تنوع غذایی می تواند در تمام وعده ها و میان وعده ها وجود داشته باشد، برای مثال ممکن است در طول روز مایل باشیم میوه بخوریم، بنابراین بهتر است به جای اینکه ۳ عدد سیب بخوریم، از ۳ نوع میوه استفاده کنیم تا مواد مغذی بیشتری به بدن برسد.

دکتر صانعی با اشاره به اهمیت ورزش در سلامت جسم و روان، خاطرنشان می کند: فعالیت فقط نباید به صورت پیاده روی بیرون از منزل باشد بلکه این فعالیت مثل نرمش های ایروبیک می تواند در منزل انجام شود، ضمن اینکه نرمش های بدنی هم می تواند مؤثر باشد.

وی از صبحانه به عنوان مهمترین وعده غذایی در روز یاد کرده و می گوید: بهتر است برای وعده صبحانه از نان های سبوس دار استفاده شود و البته مقدار خوردن صبحانه مدیریت شود چرا که افراط کردن در هر وعده غذایی مناسب نیست.

متخصص تغذیه اضافه می کند: در فصل سرد سال اکثر افراد وعده های غذایی گرم مثل:عدسی، آش شله قلمکار و حلیم را بپسندند اما تعادل آنها باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات در کنار غذا بسیار مهم است، اظهار می کند: در فصل زمستان علیرغم اینکه احساس تشنگی کمتر می شود، اما در عین حال نوشیدن آب برای بدن لازم است تا سیستم ایمنی بدن به خوبی عمل کند، بنابراین باید حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشیم آب بخوریم تا خطرات ناشی از آلودگی هوا را هم کم کنیم.

نوشیدن چای باعث از دست رفتن آب بدن می شود

دکتر صانعی در خصوص باید ها و نبایدهای نوشیدن چای، تصریح می کند: نوشیدن چای باعث از دست رفتن آب بدن می شود، پس باید بدانیم چای هرگز جایگزین مناسبی برای آب نیست اما شیرگرم نوشیدنی بسیار خوبی است.

وی اضافه می کند: نوشابه ها، دلستر ها و شربت ها انتخاب های خوبی برای تامین مایعات بدن نیستند و سلامتی را تهدید می کنند؛ در حالی که سوپ جو، آش جو و نان جو می تواند جایگزین مناسبی برای دلستر باشد.

به گفته این متخصص تغذیه، اگر تعادل وزن با انجام فعالیت بیشتر انجام شود، بهتر است تا اینکه بخواهیم غذای کمتری بخوریم.

وی تاکید می کند: در فصل سرد سال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا بستگی به سیستم ایمنی بدن دارد، پس باید این نکته را مورد توجه قرار داد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، دریافت آب و مایعات و مصرف میوه ها و سبزیجات به خصوص آن دسته که ویتامین دارند، بسیار لازم و ضروری است.

دکتر صانعی معتقد است به جای نوشیدن آب میوه، بهتر است خود میوه را استفاده کرد چرا که تفاله میوه ها سرشار از ویتامین C هستند و به خوبی جذب بدن می شوند.

وی ادامه می دهد:با توجه به این که طبع پاییز سرد و خشک است، مصرف موادی که باعث سردی یا خشکی بدن می شوند باید محدود شود چون تأثیر منفی این فصل را افزایش می دهند؛ موادی مانند سیر و غذاهای حاوی ادویه جات مثل سوسیس و کالباس و غذاهای حاوی نمک زیاد مثل انواع شورها و غذاهای حاوی آب غوره و سرکه و آب لیمو مثل ترشیجات باعث کاهش رطوبت بدن و افزایش خشکی و سودا می شوند؛ از این رو در مصرف آن ها باید دقت کرد.

برای سوز و سرما آماده شوید

غذاهایی که در فصل سرما مصرف می شود تضمین کننده سلامت ما در فصل زمستان است. از آن جا که گفته می شود زمستان فصل سرد و تر است، هر نوع غذایی که بتواند با این سردی و تری مخالفت کند و بدن را به تعادل برساند، مطلوب است.

بنابراین غذاهایی که مزاج گرم دارند مانند غذاهای شیرین، غذاهای چرب و ادویه های تند مانند فلفل، زنجبیل و دارچین می تواند در این فصل بیش تر مصرف شود، البته همه این موارد برای رژیم غذایی افراد سالم است اما اگر افراد بیمار شوند بسته به نوع بیماری رژیم غذایی باید تغییر کند.

 بهتر است افراد سالم تمام گروه های غذایی اعم از میوه، سبزی، گوشت، حبوبات و غلات را مصرف کنند اما نیم نگاهی هم به بحث مزاج داشته باشند.

اضافه کردن دیدگاه جدید

جدیدترین ها