چاپ این خبر
کد خبر : 87581
۳:۲۳ ب.ظ - شنبه ۱۳۹۸/۰۱/۳
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی:

اعتکاف یعنی کنار زدن غیر خدا و باطل ها

حجت الاسلام حق شناس گفت: اعتکاف یعنی انسان در برابر پیشگاه ذات خداوند می باشد و به معنای عکوف در پیشگاه خدا و اقبال به سوی پروردگار و غیر خدا را کنار زدن است.

به گزارش پایگاه خبری چشمه سار، حجت الاسلام براتعلی حق شناس ضمن اشاره به آثار معنوی و برکات اعتکاف به مسئله عکوف در برابر باطل پرداخت و اظهار کرد: در برابر اعتکاف صحیح، عکوف در برابر زرق و برق دنیا به عنوان اعتکاف باطل نیز وجود دارد، یعنی انسان وقتی رو به زرق و برق دنیا آورد در حقیقت اعتکاف باطل انجام داده است، هم چنان که بنی اسراییل در برابر گوساله سامری عکوف داشتند و عکوف در اینجا به معنای اقبال، تعظیم و کرنش است.

وی افزود: قرآن کریم روی همه این بندگی ها و اعتکاف های دروغ مهر بطلان زده و معتکفان با اعتکاف صحیح دیگر به خود اجازه نمی دهند در برابر زرق و برق دنیا عکوف داشته باشند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان یکی دیگر از آثار مهم اعتکاف را کنار زدن غیر خدا عنوان کرد و ادامه داد: این مسئله به این اعتبار است که اعتکاف در برابر پیشگاه ذات خداوند تبارک و تعالی است، یعنی عکوف در پیشگاه خدا و اقبال به سوی پروردگار و غیر خدا را کنار زدن است، زیرا ارزش هر اعتکافی منوط به ارزش آن موجودی خواهد بود که اعتکاف در پیشگاه آن انجام می شود.

* برآوردن حوائج مردم همتای اعتکاف است

وی با تأکید بر یکی دیگر از آثار اعتکاف یعنی دستیابی به همتای اعتکاف تصریح کرد: بر اساس جواز خروج از مسجد در حین اعتکاف برای برآوردن حاجت مؤمن، خروج از مسجد ادامه اعتکاف بوده، گرچه خروج از مسجد برای معتکف روا نیست اما برای شرکت در نماز جمعه و یا انجام کارهای ضروری معتکف می تواند از مسجد خارج شود.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی با استناد به این معنا عنوان کرد: در گام دوم انقلاب می توان گفت که حل مشکلات نظام اسلامی و رفع نیاز نیازمندان در جامعه اسلامی آن قدر اهمیت دارد که برای حل آن مشکل به معتکف اجازه داده شده همچنان که در حال اعتکاف است از مسجد بیرون آمده تا مشکل نظام و مردم را حل کند.

وی در ادامه متذکر شد: از همین رو ضروری است که گفته شود همه مسئولان مملکتی باید به فکر مشکلات مردم باشند و حاکمان حکومت اسلامی با توجه به بیانات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم باید به گونه ای در خدمت مردم باشند که مردم عاشق آن حکومت باشند.

حجت الاسلام حق شناس در ادامه با اشاره به روایتی از امام مجتبی(ع) و خروج آن حضرت در حین اعتکاف از مسجد برای برآوردن حاجت یک مسلمان، این روایات را انگیزه ای برای مسئولان دانست و گفت: این احادیث معتکف را بر می انگیزد که در حین و بعد از اعتکاف درصدد رفع مشکل مردم باشند و اگر در بین معتکفان مسئولان مملکتی حضور دارند، همان گونه که در اعتکاف می توانند مشکل مؤمنان را حل کنند و حتی خارج شدن از مسجد برای این منظور هم اشکالی ندارد، پس از اعتکاف باید این مسئله را ادامه دهند.

* لزوم دعا برای مسائل کلی و کلان در جمع معتکفین

وی همچنین خاطر نشان کرد: از دیگر آثار اعتکاف پرهیز از لذت های حرام است و این به اعتبار آن است که وقتی معتکف از لذایذ جنسی حلال پرهیز می کند، در زمان غیر اعتکاف نیز از حرام چشم پوشی خواهد کرد و بهره چنین کسی صفای ضمیر و طهارت روحی است.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی قرب به خداوند را از آثار دیگر اعتکاف بیان کرد و ادامه داد: خداوند به همه نزدیک است، اما به روزه داران، دعاکنندگان، نمازگزاران و مهمان خود نزدیک تر می باشد، یعنی در اعتکاف از آنجایی که روزه، دعا، نماز، مهمانی و ضیافت الهی وجود دارد انسان معتکف از این جهات می تواند به خداوند نزدیک شود.

وی در پایان نگاه عمیق به مسئله دعا در حین اعتکاف و برآورده شدن حوائج اساسی مسلمانان در این عمل معنوی و عبادی را مهم ارزیابی نمود و گفت: دعا برای امور جزیی شرایط چندانی نمی خواهد، اما دعا برای مسائل کلی و جامع از جمله دعا برای فرج بقیه الله الاعظم و رشد و تعالی روحی حوزه و دانشگاه و علم آموزان و مراکز علمی و فرهنگی و صیانت از ساحت رهبر انقلاب و مراجع تقلید و عظمت امت اسلامی و نجات مسلمین در شرق و غرب عالم در اعتکاف است که می طلبد معتکفان این حوائج را از خداوند بخواهند.
انتهای پیام/صاحب نیوز

اضافه کردن دیدگاه جدید

جدیدترین ها